Prijavi se | Registruj se | Marketing | Kontakt |
Header

KAMIONI: Kako smanjiti potrošnju goriva?

Datum: 26.06.2015 • Pošalji komentar • Pogledano: 283

Ocenite članak

 

Koncept kamion kompanije Walmart je izradila američka kompanije Peterbilt od ugljeničnih vlakana i koristi hibridni pogon sa gasnom turbinom i elektromotorima.

aerodinamicni kamion


U poslednjih šest godina učinjeni su veliki napori u Sjedinjenim Američkim Državama da se smanji negativni uticaj vozila sa SUS motorima na okolinu. Jedan od načina je smanjenje potrošnje goriva. Putnički automobili i dizel lokomotive su već "provučeni" kroz zakonsku regulativu, trenutno su na tapetu avioni, dok su se kamioni svo vreme "provlačili". E sada je red na njih.

Prošle nedelje je EPA agencija objavila predlog novih standarda za potrošnju goriva za srednje i teške kamione, koji bi u narednoj deceniji trebalo bitno da promene ovaj segment industrije.

Trenutni standardi su uvedeni 2011. godine, a stupaju na snagu ove godine. Njima se zahteva smanjenje potrošnje goriva za 20%. Druga faza će se odnositi na tegljače, kamione preko 7.5 tona, velike pikapove, kombije i autobuse napravljene između 2021. i 2027. godine, i zahtevaće dodatno smanjenje potrošnje goriva za još 24% u odnosu na 2018. godinu.

tegljac sa poluprikolicom


To znači da proizvođači kamiona imaju 6 godina da bitno unaprede efikasnost svojih vozila. Međutim, to možda i nije toliko teško koliko na prvi pogled zvuči.

Za veliku uštedu nisu potrebne nove, egzotične tehnologije. Jedno od najlakših rešenja je unapređenje aerodinamike vozila. Oblije ivice, niže njuške, manji zazori, pogotovu između tegljača i prikolice, kako bi protok vazduha bio što efikasniji. Ogromni retrovizori se lako mogu zameniti sićušnim kamerama koje čak mogu da obezbede bolju preglednost od ogledala.

Dalju uštedu donosi nova generacija guma. Mišelin preporučuje upotrebu jedne šire gume umesto udvojenih točkova. Time bi se, uz smanjen otpor kotrljanju, postigla i značajna ušteda u masi. Po proračunima Mišelina, to je dodatnih 10% uštede.

kabina kamiona


Transportna vozila učestvuju sa 28% u ukupnoj emisiji štetnih gasova, a ispred njih su samo termo elektrane sa 31%. Kamioni u tome igraju bitnu ulogu: u SAD čine samo 4.3% od svih vozila, sa skoro 10% učestvuju u ukupnoj godišnjoj kilometraži, a njihova potrošnja goriva čini više od 25% ukupno potrošenog goriva godišnje.

Volvo eksperimentiše sa grupisanjem vozila u kolonu. Jedno vozilo je na čelu, dok ga ostala vozila prate na maloj udaljenosti i kopiraju svaki pokret vodećeg vozila. Time je takođe moguće ostvariti veliko smanjenje otpora vazduha.

Navedene izmene su dovoljne za ispunjenje kriterijuma koje donose novi propisi. Međutim, tiho je počela da se pomalja još jedna opcija, tehnološki ostvariva, ali još uvek neisplativa. To su dizel-električni kamioni.

[warning=1]
Još jedna, lako ostvariva opcija jeste proizvodnja većih kamiona. Matematika je prosta: manje kamiona treba da preveze više tereta. Takvi kamioni će trošiti više, ali gledano u globalu, cela flota kamiona će zbirno trošiti manje goriva za istu tonažu prevezenog tereta. Studija iz 2009. godine kaže da bi podizanje dozvoljene težine za kamione sa 40 na 50 tona smanjilo broj dugih tura u SAD za 20%, uz uštedu od 837 hiljada tona goriva godišnje. Čak i da se ne povećavaju kamioni, mogu se formirati vučni vozovi kakvi se koriste u Australiji, gde jedan tegljač vuče nekoliko prikolica ukupne težine preko 125 tona.

Novi propisi će smanjiti promet goriva za 170 milijardi dolara, dok će emisija CO2 biti smanjena za milijardu tona.
Tagovi

ušteda goriva, hibridni kamioni, tegljači sa poluprikolicom