Prijavi se | Registruj se | Marketing | Kontakt |
Header

Sputnik okrpio Fiat

Datum: 22.07.2017 • Pošalji komentar • Pogledano: 342

Ocenite članak

 

Amerikanci imaju "Consumers Report", koji svake godine, po nekoliko puta godišnje, pošteno okrpi i izblati kvalitet automobila italijanskog Fiat-a, a poseban pik izgleda imaju na Fiat 500L koji se sklapa u Kragujevcu. Sada je i ruski Sputnik našao za shodno da kaže nešto na temu kragujevačke fabrike Fiat. U politiku se ne mešamo, a zaključke izvucite sami. Tekst prenosimo u celini.



Boris Malagurski: Istina o Fijatu! Izvor: sputniknews. com
Boris Malagurski: Istina o Fijatu! Izvor: sputniknews. com


Fiat, kompanija koja je proizvela najružniji automobil u istoriji čovečanstva. Šta je ovo, pobogu?! "Fijatov" automobil izgleda potpuno sumanuto. Tako da nije čudo da su ovi silni radnici štrajkovali, i ja bih se pobunio protiv ovakvih automobila.

Da, Fiat je kupio našu Zastavu, auto-industriju u Kragujevcu koja je nekad ponosno proizvodila neustrašivi, neukrotivi i neuništivi - Yugo.

Ljudi koji su tada živeli setiće se kako je predstavljan: Ovo je novi Yugo. Vrhunsko inženjersko dostignuće iz Jugoslavije. Od zgusnutog saobraćaja do nepristupačnih terena, Yugo vas vozi svuda. Od zapadne do istočne obale, Yugo tuče konkurenciju. Drugo ime mu je - pouzdanost. Sigurnost ima sasvim novo značenje. Nemojte da se obuzdate. Vaš san o jakom automobilu na koji možete da računate konačno može da se ostvari.

O.K, ovo danas izgleda mnogo smešno, mislim da su ovim akrobacijama za svaki kadar uništili po jedan Yugo. Ali Yugo se zaista izvozio u Sjedinjene Države od 1985. do 1992. godine i čak je 141.651 automobil prodat, dok je ukupno proizvedeno skoro 800.000 vozila marke Yugo. Možemo da se šalimo sa "Jugom", ali "Zastava" je bila ozbiljna kompanija. NATO je morao da joj se suprotstavi.

Nažalost, za vreme bombardovanja, u Kragujevcu, u tačno 2.44 ujutru, odjeknulo je nekoliko jakih eksplozija blizu fabrike automobila "Zastava".

Druga velika katastrofa za Zastavu posle bombardovanja 1999. došla je nakon demokratskih promena, kada je fabrika restrukturirana po nalogu Svetske banke, što je dovelo do masovnih otpuštanja u pripremi za privatizaciju fabrike, koja je prodata "Fijatu" 2008. godine. Jesam li rekao "prodata"?! A, pa prodaja je kad vi nešto date i dobijete pare. U ovom slučaju, Srbija je Zastavu predala "Fijatu" i onda još dala "Fijatu" pare - tačnije 10.000 evra po zaposlenom radniku. Država je uložila 400 miliona evra i na 10 godina je oslobodila Fiat od poreza i doprinosa na plate, bez ikakvih garancija da će investitor, odnosno Fiat, da ostane u Srbiji kada subvencije prestanu.

Ali pogledajmo pozitivne strane... Ima i toga, zar ne? Ipak je država vlasnik 33 odsto kompanije i samim tim uzima profit od proizvodnje, zar ne? Pa ako uzmemo u obzir da je, recimo, naš deo profita 2013. godine bio samo 3,3 miliona evra, ovim tempom bi nam trebalo 120 godina da samo pokrijemo ono što smo uložili.

Ali ipak radnici imaju posao. Nije li makar to pozitivna strana? Radnici danas imaju posao, takav da moraju da štrajkuju. Danima nisu ulazili u proizvodne pogone. Pa da, to je i smisao štrajka - ne ući u proizvodne pogone. Ali otkud sad štrajk? Pa evo otkud:



"Da li smo roboti ili radnici?", jedno je od pitanja koje radnici fabrike automobila Fiat u Kragujevcu postavljaju poslodavcima.

Pre bih rekao da poslodavci interno koriste za njih neku treću reč na slovo "R" (robovi).

Radnici zahtevaju nov način organizacije kako bi se smanjio broj operacija u smeni, nadoknadu dodatnih putnih troškova, isplatu bonusa i povećanje plate na 45.000 dinara.

Povećanje plate za 60 evra?! Pa znate li vi koji je to procenat profita ove italijanske kompanije?! Čak... nula koma pet? Čekajte, to uopšte nije tako mnogo. Vlada se kao manjinski vlasnik sigurno umešala da brzo smiri ovu dramatičnu situaciju.

Radnici su izgubili plate za to vreme koje štrajkuju. Fiat je izgubio proizvodnju.

Jadan Fiat, a on je od Srbije samo želeo ono što smo, uostalom, mi sami reklamirali na CNN-u.

"Srbija ima jeftinu radnu snagu".

Pa da, mogli su u reklamu da stave i da su, ako ste strani investitor, zakoni Srbije više preporuka nego obaveza, jer je Fiat bio dužan da u roku od pet dana uđe u pregovore sa štrajkačima, što se nije desilo u tom roku. Umesto toga, rukovodstvo "Fijata" je reklo prosto: "Mi ćemo otići" i to je jedna konstantna ucena.

Mogli bismo da prestanemo da "cvikamo" od odlaska velikih multinacionalnih kompanija koje nas samo cede. Njima smo davali subvencije, a nismo izašli iz siromaštva. Mogli bismo sada uspešna domaća preduzeća da subvencionišemo, pa da ne budemo više Si-En-Enova destinacija za jeftinu radnu snagu.

Izvor: Boris Malagurski, Malagurski: Istina o Fijatu! ( sputniknews . com )
Tagovi

fiat, italijanski automobili